زنان قدرتمند تجارت الکترونیک کدامند؟

فهرست مطالب

پژوهش‌ها نشان می‌دهد سلطه مردان در نقش‌های سطح بالا در حوزه‌های فناوری، دیجیتال و تجارت الکترونیکی یک امر بدیهی است. پژوهش‌هایی که اخیراً توسط شرکت خدمات حرفه‌ای PWC صورت گرفته نشان می‌دهد که تنها ۳ درصد از جایگاه‌های رهبری در اختیار زنان قرار دارد. همچنین این نظرسنجی نشان داد که تنها ۳ درصد از دانش‌آموزان سطح A و دانشجویان دختر در حوزه فناوری دیجیتال مشغول می‌شوند. این آمار برای پسرها ۶۱ درصد است.

دراپرز با همکاری دپارتمان تجارت بین‌الملل با زنان پیشرو در حوزه فناوری در مورد نقش و موفقیت‌هایشان و توصیه‌هایی که برای نسل بعدی دارند، گفتگو کرده است.


سوفی هیل، بنیان‌گذار تردز استایلینگ (Threads Styling)+++

سوفی هیل در سال ۲۰۰۹ تردز استایلینگ را تأسیس کرد. این استارت‌آپ از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های چت م‍‍‍‌‎‍‌‌‌‌‌‍‎‌‌‌‌‌‌‌وبایلی برای ایجاد ارتباط بین خریداران و مشاوران شخصی مد استفاده می‌کند. در واقع این استارت‌آپ در زمینه مد به مشتریان مشاوره می‌دهد. هیل فعالیت خود در زمینه خرید و بازارپردازی را در Arcadia Group آغاز کرد. او در این گفت‌وگو می‌گوید: «هر کسب‌وکاری باید در هسته اصلی خود فناوری داشته باشد. در همه بخش‌ها، فناوری در حال تغییر جهانی است که ما در آن زندگی می‌کنیم. زمانی که من تردز را راه‌اندازی کردم، احساس کردم که مشتریان در حال فاصله گرفتن از کسب‌وکارهای خشت و گلی (bricks and mortar) هستند. من قصد دارم از فناوری برای ایجاد یک سرویس شخصی‌سازی‌شده از راه دور استفاده کنم که با تجارب درون فروشگاهی متناسب است.

من آموخته‌ام که ارائه یک ایده تنها یک درصد از موفقیت است و ۹۹ درصد دیگر روش اجرای آن است. شما بدون تیم خود واقعاً حرفی برای گفتن ندارید پس وقت خود را صرف ایجاد یک مخزن استعداد قدرتمند کنید که وظیفه و هدفش را درک می‌کند و به آن علاقه‌مند است. در مورد هر کاری که انجام می‌دهید تا جایی که ممکن است شفافیت داشته باشید تا بتوانید متناسب با هدفی که دنبال می‌کنید اعضای تیم را پیدا کنید.


نانا فیفیلد، معاون مهندسی دیپاپ (Depop)

فیفیلد در اواخر سال ۲۰۲۰ به دیپاپ، اپلیکیشن پیشتاز فروش مجدد مدهای محبوب، پیوست. او پیش‌تر مهندس ارشد شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزاری چون Nice و Anaplan بود. او در این گفت‌وگو می‌گوید:

«من به اندازه کافی خوش‌شانس بوده‌ام که در کسب‌وکارهای فناوری مختلفی فعالیت کرده‌ام، از استارت‌آپ‌های کوچک گرفته تا استارت‌آپ‌هایی با رشد سریع و شرکت‌های چندملیتی بزرگ. نقش من در دیپاپ این است که تیم‌های فناوری و تولید این شرکت را رهبری و پشتیبانی کنم با این هدف که به تلاش‌هایمان در راستای پیشبرد موفقیت این پلتفرم سرعت بخشم.من از تنوع نقش‌های فناوری لذت می‌برم. ارائه یک راهکار مستلزم تلاش تیمی، ایجاد روابط با همکاران و مشارکت با یکدیگر در یک سازمان است. شما می‌توانید از فناوری‌های در حال پیشرفت آگاهی پیدا کنید و آنها را در عمل به کار بگیرید. همچنین من به جنبه‌های خلاقانه نقش‌های فناوری بسیار علاقه‌مند هستم. شما در حال ایجاد محصولات و راهکارهای جدید هستید و برای توسعه ایده‌های کاملاً جدید نوآوری‌هایی را ارائه می‌دهید.


لوسی یومانس، بنیان‌گذار Drest

top 10 women marketers

یومانس، سردبیر سابق Net-a-Porter، Porter و Harper’s Bazaar، در سال ۲۰۱۹ به حوزه مد و لباس وارد شد و تلاش کرد با ارائه یک اپلیکیشن بازی، پوشاک دیجیتال را به یک جریان اصلی بدل کند.

«اولین اقدام من در حوزه فناوری کناره‌گیری از کار ویرایش عناوین مجله‌های چاپی کاغذی و ورود به شرکت Net-a-Porter در سال ۲۰۱۲ بود. به یاد می‌آورم دیگر افراد به من می‌گفتند که در آن زمان چقدر رادیکال فکر می‌کنم، اما من فناوری را حوزه‌ای می‌دیدم که به من امکان می‌داد بهتر به خوانندگان مطالبم خدمت کنم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنم. فناوری ابزاری برای برقراری ارتباط است. فناوری جایی است که من در آن به بازی‌ها علاقه‌مند شدم. بازی اتصال‌دهنده نهایی است که افراد را در یک محیط گرد هم می‌آورد و سطح بالایی از تعامل را داراست. بازی به کاربران امکان می‌دهد بخشی از یک داستان باشند.

فرصت‌های زیادی در حوزه فناوری وجود دارد و این بخش در حال تبدیل‌شدن به یک بخش بیش ‌از پیش مهم است. ما همواره به دنبال توسعه‌دهندگان هستیم. اگر می‌خواهید به حوزه فناوری وارد شوید، از عنوان آن نترسید. مهارت‌های قابل‌انتقال بسیار زیادی وجود دارد. من اغلب با خود فکر می‌کنم که چه قدر توسعه‌دهندگانم به طراحان و مدیران هنری من در نقش‌های قبلی شباهت دارند.


مل آنسورث، مدیر جهانی محتوا و فناوری تجاری (YNAP)

آنسورث که جایزه Women in IT Awards سال ۲۰۲۰ را به‌عنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات برتر دریافت کرد، در سال ۲۰۱۷ به Yoox Net-a-Porter Group به‌عنوان مدیر جهانی فناوری در کسب‌وکار تجارت الکترونیک مد و پوشاک لوکس که شامل Net-a-Porter، Mr Porter و The Outnet است مشغول به کار شد.

«۲۰ سال پیش، من تصمیم گرفتم که مسیر حرفه‌ای خودم را در حوزه فناوری دنبال کنم. من تصوری از تنوع موجود در فروشگاه‌ها نداشتم. یکی از اولین و به‌یادماندنی‌ترین کارهای من، امکان‌پذیر کردن قابلیت خرید شبانه‌روزی در QVC بود که موجب شد بعدتر بتوانم در Merlin Entertainment (شاید شما آن را به‌عنوان مالک لگولند می‌شناسید) مشغول به کار شوم.

من و تیم همراهم در حال حاضر، بخش‌های معاملاتی سایت‌های تجارت الکترونیکی خود در Net-a-Porter، Mr Porter and The Outnet و اپلیکیشن‌های مربوطه آن‌ها را طراحی، توسعه و پشتیانی می‌کنیم.در اوایل فعالیتم من به‌عنوان یک عضو جدایی‌ناپذیر تیم خرید آنلاین در QVC بودم و ۱۶ سال بعد که سرپرستی بخش مهمی از پلتفرم‌های خرید تجارت الکترونیکی در YNAP را بر عهده گرفتم.


بث هورن مدیر بخش خرده‌فروشی و تجارت الکترونیکی فیس‌بوک

بث هورن، متخصص تجارت اجتماعی، در ایالات‌ متحده متولد شد، اما هم‌اکنون در لندن ساکن است. او در طول دهه اخیر در فیس‌بوک، غول فناوری مشغول به کار بوده است. پیش ‌از این، او در میسیز، فروشگاه بزرگ آمریکایی و Efficient Frontiers آژانس بازاریابی موتورهای جست‌وجو کار می‌کرد.

«طی ۱۰ سال اخیر که در فیس‌بوک بوده‌ام، تیم‌های فروش را در دو طرف اقیانوس اطلس رهبری کرده‌ام. در طول این سال‌ها با بزرگ‌ترین خرده‌فروش‌ها و شرکت‌های تجارت الکترونیکی در جهان در مورد اینکه چگونه می‌توانیم کسب‌وکار خود را توسعه دهیم مشارکت داشته‌ام. برای من هرسال همچون دریافت یک مدرک جدید بوده است. در مسیر حرفه‌ای با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌ام و راهکارهایی ارائه داده‌ام که به افزایش سود خالص شرکت کمک کرده است.

فناوری من را به خود جلب کرد چراکه این حوزه چنان با سرعت درحال‌توسعه و تغییر است که یادگیری مداوم و کسب آگاهی از تحولات این حوزه ضروری است. درست است که من در دهه اخیر نقش ثابتی در فیس‌بوک داشته‌ام اما این مسئولیت هرگز کسل‌کننده نبوده است: هرسال با تجزیه‌وتحلیل چالش‌ها و مشکلات جدید، یادگیری کسب‌وکارهای جدید و توسعه محصولات جدید همراه بوده است.


سوجین لی، بنیان‌گذار، توشی (Toshi)

لی، توشی را در سال ۲۰۱۷ بنیان‌گذاری کرد. این پلتفرم خرید لوکس خدماتی چون «تغییر و اصلاح»، مشاوره در زمینه مد و «قبل از خرید، امتحان کنید» را به خریداران خانگی ارائه می‌دهد. او به عنوان هم‌بنیان‌گذار بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۸ در Net-a-Porter فعالیت می‌کرد و مدتی نیز در Bottega Veneta و Chanel مشغول به کار بود.

علاقه من به داده‌ها جرقه‌ای بود که باعث شد من به حوزه فناوری وارد شوم. من همیشه علاقه‌مند بودم به اینکه چگونه برندها می‌توانند از داده‌ها برای درک خریدهای مشتری استفاده کنند و همچنین چگونه شما می‌توانید این داده‌ها را برای پیشرفت کسب‌وکار خود به کار بگیرید. زمانی که به‌عنوان مدیر تجاری در Bottega Veneta (شرکت کالای لوکس ایتالیایی) [از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۰] مشغول به کار بودم این موضوع بخش اصلی مسئولیت من بود. من می‌دانستم که فرصت‌های زیادی در ترکیب داده‌ها با مدل جهانی توزیع مد وجود دارد. زمانی که Net-a-Porter را راه‌اندازی کردیم تنها ۹ نفر بودیم. وقتی من این شرکت را ترک کردم، اعضای این تیم به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده بودند.

۵ تا ۱۰ سال اول شروع یک کسب‌وکار دورانی است که من واقعاً از آن لذت می‌برم زیرا صادقانه بگویم، این دوران، سخت‌ترین دوران است و به لحاظ پیشرفت فردی ارزشمندترین دوران است. در این دوران شما چاره‌ای جز رشد ندارید.


آنجلا موریسون مدیر فناوری و زنجیره تأمین، دبنهامز (Debenhams)

موریسون، خرده‌فروش با پشتکار از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۰ در کمیته اجرایی دبنهامز حضور داشت. او پیش‌تر به عنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات در Asda، Sainsbury’s و شرکت بیمه‌گر Direct Line Group مشغول به کار بود.

یک نکته برجسته در مورد فعالیت در حوزه فناوری این است که شما می‌توانید کل کسب‌وکار خود را ببینید و بررسی کنید و برای بهبود آن کسب‌وکار اقدامات عملی انجام دهید. این موضوع به‌هیچ‌وجه مربوط به خود فناوری نیست و در مورد درک چگونگی یافتن راهکارهاست.

برای موفقیت در حوزه فناوری، شما باید نسبت به مدیریت ریسک‌ها خوشحال باشید. شما مسائل را تغییر خواهید داد (یا تصمیم می‌گیرید که آن‌ها را تغییر ندهید) و این موضوع اغلب می‌تواند منجر به یک تصمیم بزرگ شود. همچنین شما باید برای مشکلات چاره‌ای بیندیشید و یک رویکرد دقیق و کامل داشته باشید. فعالیت در حوزه فناوری بسیار ارزشمند است. اغلب، فناوری نامحسوس است اما پیامدهای آن می‌تواند تحول‌آفرین باشد.


پریا داونز، بنیان‌گذار نودآ (Nudea)

داونز، کارآفرین موفق شرکت تولیدکننده لباس‌زیر نودآ را در سال ۲۰۱۹ بنیان‌گذاری کرد. محصولات این شرکت به طور مستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این برند تجارت الکترونیک مفتخر است که با به‌کارگیری داده‌ها و بینش‌های مشتری و برگزاری کلاس‌های مجازی به خریداران در پیدا کردن اندازه مناسب کالای خود کمک می‌کند.

پیش از راه‌اندازی نودآ، من در بخش بازارپردازی برندهای لوکسی چون بربری (Burberry) و فیوروچی (Fiorucci) کار می‌کردم و همیشه شور و شوق زیادی برای محصولات داشته‌ام. قصد داشتم از این علاقه شدید خودم برای ایجاد یک طرح آنلاین جدید در بازار لباس ‌زیر استفاده کنم و روی تولید محصولات کاربردی و با کیفیت بالا متمرکز شوم.

من آموخته‌ام که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار تجارت الکترونیکی موفق که با مشتریان به‌طور مستقیم در ارتباط است شما باید یک برند و یک داستان قوی داشته باشید. بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای دیجیتال باید به برندهای خود تجسم بخشند. این موضوع با شیوع ویروس کرونا اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. مشتریان به‌مراتب باهوش‌تر از قبل هستند. آنها قصد دارند بدانند چه افرادی در پشت‌صحنه محصولاتی که خریداری می‌کنند حضور دارند و ارزش هر یک از آن‌ها چه قدر است.

تأمین بودجه یک چالش بزرگ برای هر کسب‌وکار دیجیتالی جدید است. من تصور نمی‌کنم که یک بنیان‌گذار زن بودن این موضوع را چالش‌برانگیزتر کرده باشد اما دسترسی به بودجه همواره برای کسب‌وکارهای کوچک یک دغدغه بوده است. کسب‌وکارهای زیادی به ویژه در فضای محصول، به دنبال جذب سرمایه‌گذاران هستند. هر بنیان‌گذار کسب‌وکاری باید اطمینان حاصل کند که یک برنامه‌ریزی مالی قوی و یک پیش‌بینی کسب‌وکاری سنجیده و دقیق دارد. از خود سؤالات چالش‌برانگیزی بپرسید. در صورت وقوع X، Y یا Z شما چگونه بودجه کسب‌وکار خود را تأمین خواهید کرد؟ شما به یک پلن A، یک پلن B و یک پلن C نیاز دارید.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با واحد فروش(تا ۸ شب)