جهان الکترونیکی بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟

فهرست مطالب

این روز ها در پی شیوع بیماری واگیر دار کرونا (COVID – 19) در سطح جهان، بسیاری از بازار های مالی بزرگ دنیا دچار مشکلات بزرگی شدند. این بیماری می تواند آغاز یک رکود اساسی در اقتصاد جهانی باشد. در برخی از کشور ها، اعمال قرنطینه باعث شد شهروندان دیگر به صورت حضوری خرید نکنند و حتی اگر هم امکان خرید حضوری وجود داشته باشد کمتر کسی حاضر به خروج از خانه و خرید شود. از جمله آثاری که شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد جهانی داشته می توان، افزایش بی کاری، کاهش صادرات و واردات کالا، بسته شدن مرز ها، از کار افتادن صنایع وابسته به واردات نام برد. چشم انداز آینده جهان بعد از کرونا، ترسیم وحشتناک و غیر قابل پیش بینی است اما امروز بیش از این به مبحث اقتصاد جهانی نمی پردازیم و این بحث را به اقتصاد دانان واگذار می کنیم. در این مقاله این موضوع که جهان الکترونیکی پس از کرونا چگونه خواهد بود را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

فناوری در خدمت بهداشت جهانی

همواره فناوری برای آسان کردن زندگی انسان مفید بوده و هست. امروزه از فناوری های مختلفی برای سلامت و بهداشت استفاده می شود. برای مثال، از‌ دستگاه های UV برای صدعفونی کردن تا دستگاه های مورد نیاز برای تصفیه آب، دستگاه های پزشکی و… . در حال حاضر یکی از عوامل انتقال بیماری، به خصوص کرونا،‌ استفاده از اسکناس ها برای پرداخت مبالغ است. پس شاید بتوان تکنولوژی های پرداخت الکترونیکی مانند دستگاه های کارت خوان و درگاه های پرداخت اینترنتی را نیز عضو فناوری های حافظ بهداشت به شمار آورد.

همانطور که پیش از این اشاره شده بود، در جهان امروز دو نوع کسب و کار سنتی و مدرن وجود دارد، پس می توان بیان کرد که دو نوع خرید سنتی و مدرن نیز وجود دارد.

جامعه ای را بدون تکنولوژی امکانات الکترونیکی در نظر بگیرید که هم اکنون درگیر کروناست. مردم در این جامعه برای خرید مایحتاج روزمره باید از خانه خارج شوند و هم چنین برای پرداخت مبلغ خرید انجام شده، باید پرداخت را به صورت نقدی و با استفاده از اسکناس انجام دهند. اسکناس به خودی خود یکی از عوامل انتقال سریع بیماری کرونا به انسان است. حال اگر این جامعه در این بحران، از تکنولوژی و فناوری های به روز برخوردار باشد چه اتفاقی می افتد؟ بله درست است در مرحله اول اگر برای خرید دستگاه کارتخوان به صورت حضوری به شعب فروشگاه های مورد نظر مراجعه شود، با استفاده از دستگاه کارتخوان، دیگر نیاز به پرداخت نقدی نیست و احتمال آلودگی نیز کاهش می یابد.

با بررسی دقیق تر می توان به این نتیجه رسید که اگر از تکنولوژی استفاده بیشتری شود و شیوه مدرن کسب و کار ارائه  شود در نهایت با وجود سایت های اینترنتی خرید و فروش، در این شرایط سخت، می شود جان انسان های بیشتری را از این بیماری مهلک حفظ کرد. با انجام خرید اینترنتی، چند هدف از جمله عدم نیاز به خروج از خانه، پرداخت الکترونیکی با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی و استفاده از اطلاعات کارت بانکی به جای استفاده از پول نقد محقق می شوند.

درگاه پرداخت اینترنتی
درگاه پرداخت اینترنتی

جامعه شناسی بحران

جامعه شناسی بحران، به معنای تجزیه و تحلیل بلایای طبیعی یا ساخت انسان که به صورت ناگهانی و غیر منتطره است و خسارات مالی و جانی زیادی دارند، به منظور مدیریت ان بحران است. نحوه مدیریت این بحران بسته به میزان و شدت و موقعیت جغرافیایی بحران دارد. تجربه ثابت کرده است که برای یک مدیریت بحران خوب، باید یک الگوی از پیش تعیین شده داشت و مشکلات و بلایا را پیش بینی کرد تا بتوان با برنامه ریزی،‌سازماندهی،‌ هماهنگی، تصمیم گیری و گردش اطلاعات بخران را کنترل و رفع کرد. نداشتن این الگو، می تواند بحران را پیچیده تر و گسترده تر کند.

بحران کرونا نیز مانند همه بلایای طبیعی، انسان امروز را درگیر خود کرده و طبیعتا باید با تجزیه و تحلیل شرایط این بحران بزرگ را مدیریت کرد. در قرن ۲۱ اولین بار است که ویروسی بدین صورت کلیه فعالیت های بشری را مختل می کند پس می توان گفت این بحران عضو بحرا هایی سات که برای آن الگویی تعریف نشده بود یا اگر هم تعریف شده بود این چنین جامع و کامل نبوده است. قطعا برای مدیریت این بحران در شاخه های مختلف، باید اقتصاد دانان، جامعه شناسان،‌ دانشمندان، سیاست مداران و … متحد شوند.

در ادامه ما به بحث اقتصادی و تاثیرات تکنولوژی بر چرخه اقتصاد در این شرایط می پردازیم.

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

تکنولوژی همواره برای هموار سازی مسیر زندگی انسانی مفید بوده، در مورد کرونا نیز قطعا می تواند مفید باشد. در حالی که بیرون رفتن از خانه برای همگان مضر است، می توان با ثبت سفارشات خود به صورت آنلاین،‌ از سایت های معتبر خرید اینترنتی تمامی اقلام مورد نیاز خود اعم از خوراک پوشاک و … تهیه کرد.

سایت های کسب و کار اینترنتی پس از تکمیل اطلاعات سایت،  ارائه خدمات و تکمیل پروسه درخواست درگاه پرداخت اینترنتی، ارائه خدمات خود به صورت آنلاین را ممکن سازند. در این صورت با دریافت درگاه پرداخت اینترنتی و جلوگیری از خرید حضوری و پرداخت نقدی، مهار ویروس کرونا راحت تر شده و تلاش های کادر درمان هدر نمی روند. در این شرایط شرکت هایی مانند شرکت پادیاو پی با ارائه خدمات پرداخت و کمک برای داشتن یک درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب و کار ها یا تهیه و تعمیر دستگاه کارت خوان و اقلام مورد نیاز آن ها برای فروشگاه ها، قدم بزرگی در مدیریت بحران کرونا برداشته اند.

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی
دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

سخن پایانی

قطعا پس از اتمام این شرایط بحرانی هم، همچنان شاهد ادامه یافتن خرید الکترونیکی در سطوح گسترده تر خواهیم بود،‌ زیرا که تمامی افرادی که به مزایای خرید اینترنتی آگاه نبودند،‌ در این شرایط با کسب آگاهی لازم ناشی از فشار بحران، برای آناین کردن کسب و کار خود تلاش خواهند کرد.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با واحد فروش(تا ۸ شب)