آیا دستگاه کارتخوان مالیات دارد؟

فهرست مطالب

آیا به دستگاه کارتخوان مالیات تعلق می گیرد؟

آیا به دستگاه کارتخوان مالیات تعلق می گیرد؟

در کنار تمام ویژگی های دستگاه های کارتخوان ویژگی های لمسی بودن دستگاه های کارتخوان باعث مطرح شدن هرچه بیشتر این دستگاه شده است. امروزه استفاده از دستگاه کارتخوان برای همه کسب و کارها بسیار ضروری است و کسب و کارهای مختلف همواره با این سوال روبرو هستند که “آیا به دستگاه کارتخوان مالیات تعلق می گیرد؟” اولین نکته‌ ای که در این زمینه باید بدانید این است که این مالیات دقیقا برای استفاده از کارتخوان نیست و صرفا در شرایطی کاربرد دارد که نیاز به محاسبه مالیات مشاغل مختلف را داریم. به همین دلیل افرادی که قصد استفاده از دستگاه کارتخوان را دارن، باید قبل از همه چیز برای دریافت کد مالیاتی مربوطه در سامانه مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنند.

 

مالیات دستگاه کارتخوان از نظر قانونی

ماده ۱۱ قانون سامانه مودیان و پایانه‌ های فروشگاهی که در سال ۱۳۹۸ تصویب شده است به این موضوع اشاره دارد که باید حتما استفاده کنندگان از انواع دستگاه کارتخوان مانند دستگاه کارتخوان اندرویدی در سامانه مالیاتی مربوطه ثبت نام کرده و برای محاسبه مالیات کارتخوان همکاری لازم را بعمل آورند.

 

 بعد از این که دستگاه کارتخوان خود از هر نوعی از جمله دستگاه کارتخوان موبایلی را در سامانه مربوطه ثبت کردید، تمامی اطلاعات ضروری برای محاسبه مالیات شما به بانک مرکزی ارسال می شود. هر دستگاه کارتخوان باید یک شماره یکتا داشته باشد که نشان دهنده مشخصات کسب و کار خواهد بود. بر اساس یکی از تبصره‌ های موجود در این ماده قانونی، در صورتی که هر دستگاه کارتخوان مراحل مربوط به مالیات دستگاه خود را را طی نکرده باشد، خواهیم دید که نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین بانک مرکزی نیز موظف است که مشخصات افرادی که در حال استفاده از این دستگاه‌ ها هستند، اما نسبت به مالیات کارتخوان خود  بی اهمیت بوده اند را معرفی کند تا طبق قانون مجازات اسلامی، مورد اعمال قانون قرار بگیرند. 

 

منظور از مالیات دستگاه کارتخوان چیست؟

جدا از این که دستگاه کارتخوان را از کجا تهیه بکنیم؟ نکته بسیار مهمی که در این قسمت باید حتماً به آن توجه کنید این است که در ایران سیستم مالیاتی به هیچ عنوان به صورت مستقیم با توجه به مبلغ دریافتی توسط دستگاه‌ های کارتخوان کار نمی کند. با ثبت نام در سامانه عملیاتی الکترونیکی امور مالیاتی باعث می‌ شود تا کد اقتصادی به کسب و کار مورد نظر اختصاص داده شود و از همین رو روند نظارت بر روی عملکرد آنها نیز با دقت بیشتری انجام گردد.

 

زمانی که متخصصین امور مالیاتی به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، می‌ توانند با دقت بیشتری مالیات کسب و کار مورد نظر را محاسبه و اعلام نمایند. بسیاری از افراد پس از خرید دستگاه کارتخوان با ثبت نکردن دستگاه خود سعی بر دور زدن قانون دارند که باید بدانند در صورتی که این موضوع مورد بررسی بانک مرکزی قرار گرفت، جریمه‌ های مربوط به عدم ثبت اظهارنامه مالیاتی و عدم تشکیل پرونده مالیاتی را باید پرداخت نمایید. 

 

مالیات دستگاه کارتخوان چگونه محاسبه می‌ شود؟ 

کاربرد دستگاه کارتخوان برای تمامی افرادی که محصولی را به فروش می رسانند و یا خدماتی را ارائه می دهند، می باشد. به طور کلی روند تعیین مالیات و انجام محاسبات مربوط به این صورت است که ابتدا تمامی کسب و کارها را به سه دسته اصلی بازرگانی، خدماتی و تولید تقسیم می‌ کنند. مالیات در نظر گرفته شده برای هر کدام از این کسب و کارها می‌ تواند بین ۰ تا ۲۵ درصد از درآمد کل باشد. در این میان میزان تراکنش‌ های انجام شده با دستگاه کارتخوان فقط به عنوان یک پارامتر برای تعیین درآمد کل شناخته می‌ شود و نمی توان گفت که به صورت مستقیم روی این موضوع تاثیر دارد.

 

ثبت دستگاه کارت خوان

برای استفاده از دستگاه های کارتخوان لمسی باید آن ها را ثبت کرد. به صورت ساده تر می‌ توان گفت که ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه الکترونیکی سازمان مالیاتی کشور و تشکیل پرونده در این زمینه، صرفا برای مشخص کردن میزان درآمد افراد کاربرد دارد. چرا که بسیاری از کسب و کارها برای فریب دادن اداره مالیات و مخفی کردن درآمد واقعی خود، سراغ دستگاه‌ های کارتخوان نمی روند. شما می‌ توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه یا خرید، تعمیر و دریافت هر گونه خدمات مربوط به دستگاه‌ های کارتخوان با متخصصین ما در شرکت پادیاو پی تماس بگیرید و راهنمایی‌ های لازم را از آنها دریافت کنید.

 

مالیات دستگاه کارتخوان چگونه محاسبه می‌ شود؟ 

به طور کلی روند تعیین مالیات برای دستگاه های کارتخوان ثابت و سیار و انجام محاسبات مربوط به این صورت است که ابتدا تمامی کسب و کارها را به سه دسته اصلی بازرگانی، خدماتی و تولید تقسیم می‌ کنند. مالیات در نظر گرفته شده برای هر کدام از این کسب و کارها می‌ تواند بین ۰ تا ۲۵ درصد از درآمد کل باشد. در این میان میزان تراکنش‌ های انجام شده با دستگاه کارتخوان فقط به عنوان یک پارامتر برای تعیین درآمد کل شناخته می‌ شود و نمی توان گفت که به صورت مستقیم روی این موضوع تاثیر دارد.

آیا به دستگاه کارتخوان مالیات تعلق می گیرد؟

اولین نکته‌ ای که در این زمینه باید بدانید این است که این مالیات دقیقا برای استفاده از کارتخوان نیست و صرفا در شرایطی کاربرد دارد که نیاز به محاسبه مالیات مشاغل مختلف را داریم. به همین دلیل افرادی که قصد استفاده از دستگاه کارتخوان را دارن، باید قبل از همه چیز برای دریافت کد مالیاتی مربوطه در سامانه مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنند.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۴]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با واحد فروش(تا ۸ شب)