نکات نگهداری از دستگاه کارتخوان

فهرست مطالب

عملکرد سریع و درست دستگاه کارتخوان در بسیاری از کسب و کار ها اهمیت بالایی دارد و می تواند تاثیر زیادی بر میزان فروش آن ها داشته باشد. همچنین دستگاه های کارتخوان حاوی اطلاعات مهمی می باشند که حفظ آن ها برای همه دارندگان این دستگاه ضروری است. به همین علت نگهداری صحیح دستگاه پوز اهمیت زیادی دارد و باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

چک اولیه دستگاه کارتخوان

در مرحله اول باید دستگاه پوز را با دقت بررسی کنید. دستگاه باید از نظر ظاهری سالم بوده و تمام اتصالات مربوط به آن وجود داشته باشد. همچنین اتصال قطعات جانبی به دستگاه و ارتباط آن با شبکه باید مورد بررسی قرار گیرد.

امنیت دستگاه پوز

دستگاه های کارتخوان دارای اطلاعات حساس و مهمی از فروشندگان می باشند. از همین روی، به گونه ای برنامه ریزی شده اند که در صورت وارد شدن ضربه یا هر اقدامی برای باز کردن آن به حالت قفل در آمده و اطلاعات و نرم افزار های موجود در آن پاک می شود. بازگردانی این اطلاعات و خروج دستگاه از حالت قفل تنها توسط نمایندگی های فروش و یا شرکت های پشتیبانی امکان پذیر است.

افرادی با دستگاه در ارتباط هستند

دستگاه های کارتخوان دارای هر برند و کیفیتی که باشند، اگر از آن ها به درستی استفاده نشود، امکان خرابی یا کند شدن آن ها وجود دارد. افرادی که از دستگاه استفاده می کنند، که در اکثر موارد شامل فروشندگاه می شود، باید آموزش های لازم را دیده و با روش استفاده صحیح و مراقبت از آن آشنا باشند.

تمیز کردن دستگاه پوز - پادیاو پی

تمیز کردن هد مغناطیسی دستگاه پوز

یکی از مهم ترین قسمت های دستگاه کارتخوان سیار هد مغناطیسی آن است که وظیفه خواندن اطلاعات را از روی نوار مشکی رنگ کارت ها دارد. این قسمت همیشه تمیز باشد و کثیفی یا گرد و غبار روی آن نباشد. برای تمیز کردن این قسمت می توانید بعد از خاموش کردن دستگاه با یک دستمال نرم و بدون استفاده از مواد شیمیایی روی این قسمت را به آرامی تمیز کنید.

درج سیم کارت کارتخوان

  • سیم کارت را دقیقا در محل مخصوص آن قرار دهید. اگر سیم کارت به درستی سر جای خود قرار نگرفته باشد، خشاب آن به طور کامل بسته نمیشود.
  • هنگام وارد کردن سیم کارت از وارد کردن هرگونه فشار اضافه به دستگاه خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث شکستن سیم کارت یا پین های دستگاه شود.
  • قبل از اقدام به کار کردن با دستگاه، دست های خود از روغن و کثیفی پاک کنید.
  • از سیم کارت های نانو و میکرو برای دستگاه کارتخوان استفاده نکنید.

نگهداری از باطری دستگاه کارتخوان

  • از آنجایی که تنها یک باطری درون دستگاه پوز وجود دارد و زمان استفاده از آن طولانی می باشد باید موارد نگهداری آن را رعایت کنید تا عمر طولانی تری داشته باشد.
  • دستگاه را ۲ ساعت (شارژ کامل) شارژ کنید.
  • قبل از رسیدن شارژ دستگاه به ۱۵٪ آن را شارژ نکنید.
  • پس از شارژ کامل مدت نگهداری شارژ دستگاه را اندازه گیری کنید تا از عمر باقی مانده دستگاه اطلاع داشته باشید.
  • دستگاه را کمتر از ۵ دقیقه و بیشتر از ۳ ساعت خاموش نکنید.
  • فقط از شارژر مخصوص خود دستگاه استفاده کنید. استفاده ازشارژ های دیگر و یا برند های متفرقه باعث کاهش عمر باطری و آسیب دیدن دستگاه می شود.
  • هنگام اتصال و جداسازی شارژر مراقب باشید که کابل شارژر خم یا پاره نشود، همچنین سوکت شارژ آسیبی نبیند.
  • هنگاه راه اندازی (بالا آمدن کارتخوان) از خاموش کردن دستگاه اکیدا خودداری کنید.
  • دستگاه های کارتخوان به شارژ اولیه به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت نیاز دارند.

کارشناس دستگاه های کارتخوان

بودن یک کارشناس یا یک فرد کاربلد در خصوص محافظت از قطعات مهم مشاغل شما، بسیار حائز اهمیت است که دستگاه کارتخوان و سیستم پایانه فروش یکی از همین سخت افزارها هستند. به خاطر دلیل ارتباط با یک شرکت خدمات فناوری اطلاعات برای بازرسی و تعمیر دستگاه کارتخوان می تواند بسیار مهم باشد. جلوگیری بهترین درمان است به دلیل همین با افرادی کار کنید که پشتیبانی شبانه روزی را در خصوص مشاوره دستگاه های کارتخوان داشته باشند تا به محض خرابی یا بروز ایراد از آن ها کمک بگیرید تا در کوتاه ترین زمان ممکن نیاز شما را پاسخ دهند.

اگر دستگاه کارتخوان داخل آب افتاد چه کاری باید کرد؟

برای خیلی از‌ ما اتفاق افتاده است که دستگاه کارتخوانمان خیس شده باشد، اما نمیدانیم که چطور باید در چنین مواقعی از دستگاه کارتخوانمان مراقبت کنیم. برای دانستن از این موضوع بهتر است تا اخر این نوشته با ما همراه شوید. در این نوشته ما تلاش می‌کنیم تا بهترین راه را به شما نشان دهیم که می‌تواند باعث کمتر شدن آسیب وارده به وسیله و به تبع آن کمتر شدن هزینه های تعمیر برای شما شود.

  • در مواقعی که دستگاه کارتخوان شما در داخل آب افتاده و آب در آن نفوذ کرده است راهکارهای زیر را حتما انجام دهید.
  • دستگاه را از جای مرطوب خارج کنید و نگذارید تا بیشتر از چیزی که هست خیس بشود.
  • حتما دستگاه را خاموش کنید

جدا کردن باطری و سیمکارت دستگاه کارتخوان

کار دیگری که باید زود آن را عملی کنید این است که قطعاتی که باعث ایرادات برقی کارتخوان  می‌شوند آن را بردارید، یکی از اصلی ترین این قطعات باطری کارتخوان شماست که هم از ارزش بالایی برخوردار است و هم آسیب پذیری زیادی دارد. قطعه دیگری که لازم است تا بلافاصله جدا کنید سیمکارت کارتخوان است، چرا که هم امکان سوختن سیم کارت وجود دارد هم امکان اتصالی داخل دستگاه ، بنابراین بهتر است تا این قسمت را هم جدا کنید.

تعمیر و نگهداری دستگاه کارتخوان

نکات تکمیلی

  • هر کاغذ رولی مناسب هر دستگاهی نیست. به ضخامت کاغذ و رنگ چاپ مورد استفاده در آن دقت کنید.
  • از قرار دادن دستگاه کارتخوان در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. صفحه نمایش دستگاه نباید در معرض نور مستقیم باشد. همچنین محل قرار گیری دستگاه نباید خیلی گرم باشد زیرا باعث آسیب دیدن قسمت های داخلی و حتی خارجی دستگاه می گردد.
  • از ریختن مایعات روی دستگاه شدیدا جلوگیری کنید.
  • تا حد ممکن سیم کارت دستگاه را تعویض یا خارج نکنید.
  • در صورت مشاهده پیام خطا یا غیر عادی با نمایندگی ها یا تعمیرکاران مجاز تماس بگیرید.
  • کنجکاوی نکنید! پس از انجام تنظیمات اولیه دستگاه، از ورود مجدد به این قسمت خودداری کنید. وارد کردن اشتباه رمز موجب قفل شدن دستگاه می شود.
  • زمانی که از دستگاه استفاده نمی کنید و دستگاه خاموش است، از قرار دادن آن در محیط های خیلی سرد به مدت طولانی خودداری کنید.
  • در صورت خرابی، از سپردن تعمیرات دستگاه کارتخوان خود به دست افراد ناآگاه و غیر متخصص خودداری کنید و حتما با یک متخصص یا تعمیرکار مجاز در ارتباط باشید.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

8 دیدگاه دربارهٔ «نکات نگهداری از دستگاه کارتخوان»

      1. با سلام
        باطری های نیکل کادمیوم با علامت Ni-Cd نیاز به مدت شارژ اولیه داشتند.
        چند سالی است استفاده از باتری ها فوق منسوخ گردیدند و جای خود را به باطری های یون لیتیومی با علامت Li-On دائند که نیاز به شارژ اولیه زمانی ندارد.

    1. سلام / اوقات به خیر
      ۸ ساعت شارژ ممتد زمان مناسبی برای باطری های نوع قدیمی است باطری های لیتیومی نیاز به زمان شارژ اولیه ندارند/ البته همواره با یک شارژر مناسب و سالم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با واحد فروش(تا ۸ شب)