کارت خوان سیار نسل نو

فهرست مطالب

کارت خوان،‌ سخت افزاری بانکی است که برای پرداخت وجه، خرید شارژ، پرداخت قبوض و … استفاده می شود. با استفاده از کارت خوان ها نه تنها در مصرف کاغد صرفه جویی می شود بلکه با افزایش سرعت تراکنش ها،‌ردر زمان نیز صرفه جویی می شود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله کارت خوان مراجعه شود.

نسل کارت خوان سیار نسل نو

پس از ارائه نسل جدید اینترنت، بر اساس شبکه تلفن همراه، سیستم بانک داری الکترونیک بر آن شد تا از این فناوری جدید استفاده کند. استفاده از این فناوری جدید،‌ رخ دادن نوآوری های جذاب برای انجام عملیات های بانکی را میسر کرد. از جمله این نو آوری ها، دستگاه های کارت خوان سیار، اپلیکسین های پرداخت و درگاه های اینترنتی هستند.

کارت خوان های سیار،‌ نوعی از این دستگاه ها هستند که برای اتصال نیازی به کابل ندارند. این دستگاه ها بر اساس GPRS، Wi-Fi و یا  بلوتوث فعالیت انجام می دهند. کارت خوان های سیار برای مشاغل و کسب و کارهایی که مکان ثابتی ندارند بسیار مناسب هستند زیرا نیاز به استفاده از کابل ندارند و بر اساس دامنه های ارتباطی مذکور و باتری امکان تراکنش را فراهم می کنند.

انواع کارت خوان سیار نسل نو

در پی استفاده از کارت خوان سیار نسل نو از این دستگاه ها معرفی شدند که به دو دسته کارت خوان اندرویدی ( PDA-POS یا Android-POS ) و کارت خوان موبایلی (m-POS ) تقسیم می شوند. این کارت خوان ها پس از دریافت اطلاعات با استفاده از درگاه اینترنتی که در اپلیکیشن پرداخت تعبیه شده،‌ تراکنش ها را انجام می دهد.

 کارت خوان موبایلی یا m-POS

اولین بار در سال ۲۰۰۹ یک شرکت آمریکایی، اقدام به ساخت کارت خوان موبایلی کرد. در واقع با استفاده از یک سخت افزار جانبی در کنار گوشی هوشمند، تلفن همراه به یک دستگاه پوز تبدیل می شد. نمونه اولیه این دستگاه نیاز به دریافت رمز نداشت، ( به دلیل سیستم بانک داری آمریکا) اما پس از همه گیر شدن استفاده از این دستگاه،‌ به تدریج در ساخت این دستگاه ها از صفحه کلید استفاده شد تا نیاز های مردم برای پرداخت راحت تر را در سطح جهان بر طرف کند. پس از ارائه و معرفی این دستگاه پوز، فروش دستگاه های کارت خوان ثابت به طرز چشم گیری کاهش پیدا کرد و حتی برخی از صاحبان مشاغل این دستگاه ها را با نوع ثابت خود جایگزین کردند.

کارت خوان های سیار
کارت خوان های سیار

شرکت پوزیترون، پس از انجام مذاکرات با شاپرک، ‌با ارائه یک اپلیکیشن پرداخت توسعه یافته و همچنین کارت خوان موبایلی، تلفن های همراه را به یک کارت خوان تبدیل کردند. در واقع کارت خوان موبایلی یا به عبارتی بخش سخت افزاری صرفا برای خواندن کارت، ورود رمز، رمز گذاری اطلاعات و نگهداری کلی های استفاده می شود و خود تلفن همراه چنین امکانی ندارد اما بقیه عملیات بانکی توسط نرم افزار آن انجام می شود. می توان گفت انجام تراکنش بدون اپلیکیشن پرداخت امکان پذیر نیست.

کارت خوان اندرویدی یا PDA-POS یا Android-POS

این سری از کارت خوان ها از نظر کیفیت، ‌سرعت و امکانات ‌با دیگر محصولات قابل قیاس نیستند. این کارت خوان با یک اپلیکیشن پرداخت کامل ارائه شده است. همانطور که از نام محصول پیداست سیستم عامل این دستگاه ها اندروید است و می توان ادعا کرد این دستگاه ها موبایل یا تبلتی هستند که تبدیل به کارت خوان شدند. این دستگاه ها همچنین به صفحه ای تمام لمس، بارکد خوان، حافطه جانبی، دوربین، چاپگر و Wi-Fi مجهزند.

مزایای کارت خوان موبایلی و کارت خوان اندرویدی

۱- بر روی این کارت خوان ها می توان تعداد بسیاز زیادی نرم افزار پرداخت نصب کرد.

۲- این کارت خوان ها به خطوط تلفن ثابت وابسته نیستند و قابلیت جابجایی دارند.

۳- این دستگاه های کارت خوان امنیت بسیاری در انتقال اطلاعات دارند.

۴- قابلیت استفاده از باتری و عدم نیاز به اتصال برق به صورت مستقیم از دیگر مزیت های این دسته از کارت خوان هاست.

۵- برای کسب و کار هایی که در محل خود خریدار یا متقاضی ارائه می شوند بسیار مناسبد.

۶- امکان گزارش گیری از تراکنش های انجام شده بدون نیاز به استفاده از خود دستگاه

۷- سرعت تراکنش در این قبیل کارت خوان ها بسیار بالاست.

معایب کارت خوان موبایلی و کارت خوان اندرویدی

قطعا همانطور که هر کالای خوبی،‌ معایبی نیز به همراه دارد، قیمت بسیار بالای این دستگاه ها و فروانی کم آن ها در سطح بازار از معایب این دستگاه هاست.

کارت خوان های سیار همیشه به دلیل امکان جابجایی بیشتر، در معرض خطر بیشتری هستند. امکان خرابی و نقص فنی دستگاه ها به دلیل برخود به سطح زمین یا قرار گرفتن در معرض مایعات و …. افزایش می یابد. با توجه به قیمت بسیار بالای دستگاه های کارت خوان به خصوص دستگاه های کارت خوان سیار، تعمیر این کالا به صرفه تر از خرید مجدد آن است. شرکت طلوع تدبیر با ارائه خدمات پرداخت، امکان تعمیر این دستگاه ها را مهیا کرده است.

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با واحد فروش(تا ۸ شب)