نحوه کارکرد انواع دستگاه کارتخوان به چه صورت می باشد؟

فهرست مطالب

اگر قصد خرید دستگاه کارتخوان دارید قطعا می دانید که نحوه کارکرد دستگاه کارتخوان در انواع مختلف، تقریبا یکسان است. معمولا شما یک کارت را از شیار موجود درون دستگاه POS می کشید و عملیات پرداخت را پس از وارد کردن رمز و تایید نهایی انجام می دهید. در این راستا، باید بدانید که مراحل مختلفی درون دستگاه کارتخوان انجام می شود؛ برای مثال، ارسال اطلاعات کارت به مبدا بانکی، دریافت اطلاعات حساب و کسر وجه پس از وارد نمودن رمز، ثبت اطلاعات تراکنش و واریز کردن وجه به حساب فروشنده. تمامی این اعمال تنها در عرض چند ثانیه انجام خواهند شد. در ادامه این مقاله از پادیاوپی همراه ما باشید تا شما را با عملکرد دستگاه کارتخوان آشنا کنیم.

عملکرد دستگاه کارتخوان چگونه است؟

نحوه کارکرد دستگاه کارتخوان هم ساده است و هم کمی پیچیده! ابتدا باید بدانید که دستگاه های کارتخوان می توانند روزانه صدها و هزاران تراکنش برای شما انجام دهند و در آخر تمامی این تراکنش ها را به حساب شما ارسال کنند. علاوه بر این، این دستگاه های هوشمند می توانند براحتی اطلاعات تراکنش ها را ثبت کرده و همه را یکجا نگه دارند.

معمولا کارتخوان ها با اتصالی که دارند، به درگاه اصلی بانک متصل می شوند. این اتصال می تواند دارای یک اتصال به حساب بانکی فروشنده و یک اتصال موقت به حساب بانکی خریدار باشد. به این صورت که شما پس از خرید اجناس مورد نظر و پس از کشیدن کارت، درخواست کسر وجه از حساب خود را می کنید؛ به همین دلیل است که ضرورت وارد کردن رمز کارت توسط خود شما (مشتری) همیشه گوشزد می شود.

سپس کارتخوان این ارتباط بین حساب های بانکی را برقرار می کند. درخواست برداشت وجه شما تایید می شود و کارتخوان واریز کردن مستقیم این وجه به حساب فروشنده را بر عهده خواهد گرفت. پس از این اتفاق، شما رسید خرید موفق خود را دریافت می کنید. رسید فروشنده نیز آماده چاپ خواهد بود که معمولا از شما تاییدیه قبل از چاپ نیز خواهد گرفت. پس عملکرد کارتخوان ها به همین روال است؛ اما در آخر روز نیز کارتخوان ها تمامی تراکنش ها را ثبت می کنند و در پایان روز کاری و یا آغاز روز بعد، این وجوه به حساب شما واریز خواهد شد.

انواع کارتخوان ها بر اساس نحوه اتصال

عملکرد کارتخوان ها بسته به نوع اتصال آنها می تواند سرعت متفاوتی داشته باشد. برای مثال، کارتخوان های Lan و کارتخوان های Wi-Fi سرعت بسیار بالایی دارند و در اکثر مواقع نیز کارت کشیدن با آنها موفقیت آمیز خواهد بود اما در صورت عدم موفقیت آمیز بودن آن نیاز به تعمیر دستگاه کارتخوان شما خواهید داشت. در طرف مقابل، کارتخوان های تلفنی نیز از سرعت بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این ها، انواع دیگری از کارتخوان ها وجود دارند که عبارت اند از:

  • کارتخوان بلوتوثی که با استفاده از اتصال بلوتوث کار می کند.
  • کارتخوان بی سیم که با اتصال اینترنت داده سیم کارت درون خود متصل می شود.
  • کارتخوان کامپیوتری یا PC-Pos که می تواند براحتی به کامپیوتر ها وصل شود و عملکرد خود را به خوبی اجرا کند.
  • کارتخوان موبایلی مخصوص آنهایی که همیشه در سفر اند ولی می خواهند پول مشتریان را در همان لحظه دریافت کنند.
  • و…

هر یک از این کارتخوان ها نیز همان ساز و کار اصلی را دارند؛ با این تفاوت که نحوه اتصال آنها می تواند متفاوت باشد. در ادامه، چند مورد از مزایای مهم استفاده از کارتخوان ها را به شما می گوییم.

انواع کارتخوان ها بر اساس نحوه اتصال

فواید استفاده از دستگاه کارتخوان در مشاغل مختلف

کارتخوان ها و استفاده از آنها مزایای بسیار زیادی دارند. برای مثال، برخی از مهم ترین مزایای خرید و راه اندازی کارتخوان عبارت اند از:

  • دریافت وجه مشتری در همان لحظه
  • ارسال تمامی وجوه پس از تسویه با بانک
  • ثبت تمام اطلاعات تراکنش ها در طول روز
  • انجام صد ها و یا هزاران تراکنش در طول روز
  • عمر مفید بسیار بالا متناسب با کاربرد های مختلف
  • مناسب برای کسب و کار های مختلف
  • امکان پرداخت قبوض
  • امکان مشاهده باقی مانده حساب
  • امکان انتخاب شبای بانکی مدنظر
  • امکان خرید شارژ برای سیم کارت گوشی

هر یک از این مزایا می توانند شما را نسبت به خرید کارتخوان ترغیب کنند. اصلا به دلیل نحوه کارکرد دستگاه کارتخوان در موقعیت های مختلف با بازدهی بالا، محبوبیت این دستگاه بسیار زیاد است و نمی توان نیاز به خرید آن را منکر شد.

در این مقاله از مقالات پادیاوپی نحوه کارکرد دستگاه کارتخوان را بررسی کردیم. گفتیم که انواع مختلفی از کارتخوان ها وجود دارند که با اتصالات مختلفی کار می کنند. هر یک از این کارتخوان ها را می توانید پس از برقراری اتصالی امن، در فروشگاه خود داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید کارتخوان و راه اندازی پایانه فروش در فروشگاه خود، می توانید با متخصصین ما تماس بگیرید.

انواع کارتخوان ها بر اساس نحوه اتصال چه مواردی است؟

کارتخوان بلوتوثی که با استفاده از اتصال بلوتوث کار می کند. کارتخوان بی سیم که با اتصال اینترنت داده سیم کارت درون خود متصل می شود. کارتخوان کامپیوتری یا PC-Pos که می تواند براحتی به کامپیوتر ها وصل شود و عملکرد خود را به خوبی اجرا کند. کارتخوان موبایلی مخصوص آنهایی که همیشه در سفر اند ولی می خواهند پول مشتریان را در همان لحظه دریافت کنند.

کارتخوان ها چگونه بر اساس نحوه اتصال دسته بندی می شوند؟

عملکرد کارتخوان ها بسته به نوع اتصال آنها می تواند سرعت متفاوتی داشته باشد. برای مثال، کارتخوان های Lan و کارتخوان های Wi-Fi سرعت بسیار بالایی دارند و در اکثر مواقع نیز کارت کشیدن با آنها موفقیت آمیز خواهد بود. در طرف مقابل، کارتخوان های تلفنی نیز از سرعت بالایی برخوردار هستند

امتیاز شما به این مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با واحد فروش(تا ۸ شب)